Saturday 28 March 2009

LoRonG iTU..


Assalamualaikum..

Sahabat2, marilah kita mengkaji balik diri kita dimanakah kita skrng ni..terngiang2 di telinga nyayian in-team"jalan yang sempit yang membawa kpda kehidupan..jalan yang luas yang membawa kepada kehancuran.."ha!!apa lagi?ayuh kawan2 kita plih yang mana satu plihan kita?jalan yang sempit,pnuh dengan tohmahan,ujian,siksaan dan pelbagai lagi keperitan..tetapi!diakhir pejalanan akan menjanjikan seribu satu kemanisan yang tidak dapat digambarkan tak tecapai akal bak kata si elyana..


lorong itukah???

Tetapi lihatlah umpama mendaki gunung di petra,bersusah payah pnjat gunung untuk melihat menara yang begitu cantik..dan permandangan yang indah.subhanaAllah..hakikatnya,kita dunia ni perlu merentasi pelbagai cabaran dan dugaan hanya semata-mata untuk mendapatkan syurga yang diidam2kan semua..tetapi mampukah kita??

Disini saya ketegorikan beberapa jenis golongan manusia:
1)golongan yang pada mulanya berada dijalan yang susah dan akhirnya berjaya menempuh sgla cabaran hidup hinggalah akhir hayatnya..

2)golongan yang pada mulanya senang dan sentiasa berada dijalanNya..tetapi ditengah perjalanan tersungkur dan akhirnya terus tersungkur hinggalah akhir hayatnya..

3)golongan yang pada awalnya sentiasa mengharapkan keredhaanNya dan berterusan mengharapkan keredhaanNya hinggalah dia berjaya mendapat syurga yang diidam2 kan..

Jadi kawan2,yang manakah pilihan kita semua?segala kepahitan akan dibalas olehNya dan bersabar..ingatlah kita telahpun di turunkan Al Quran sebagai lampu suluh..hanya kitalah samada bijak@tidak untuk berfikir apakah kegunaannya..sudah tertakluk juga azab dan nikmat didalamnya..segala2nya ditangan kita..Allah Maha Adil,Allah Menyayangi hambaNya dan tidak menyusahkan..kita patut bersyukur atas segala nikmatnya..

InsyaAllah,sama2lah kita berusaha untuk mencapai impian kita menjadi hamba yang sentiasa bersyukur dan diredhaiNya..moga2 kita termasuk didalam golongan yang dirahmtiNya..wassalam..

No comments:

Post a Comment