Wednesday 2 January 2013

Hari pertama sekolah

Assalamualaikum pembaca yang budiman sekalian..semoga sentiasa didalam rahmat Allah SWT...Alhamdulillah harini kelas berjalan dengan lancar.Dan saya tahun ni menjadi guru kelas 3Abu Daud kelas terakhir,dan saya sangat2 suka sebab dapat menjadi guru kelas mereka..SEBAB!saya nak gunakan teknik Nabi Muhammad iaitu melatih mereka supaya sentiasa bersangka baik, bersemangat untuk belajar.Teknik Nabi gunakan juga adalah sentiasa memuji pelajar2 walaupun sekecil2 pekerjaan.

Alhamdulillah,saya tengok mereka mendengar arahan dengan baik,tanpa saya marah atau meninggikan suara.Sedangkan ada guru yang mengigatkan saya

"tiqah,kelas abu daud awak kena garang2 sikit,jangan lembut sangat"kata seorang guru.saya hanya tersenyum..

Namun hakikatnya Rasulullah tidak suka umatnya marah,tengking..lebih2 lagi kepada kanak2..jadi,buat apa kita nak marah2 btul tak?oleh itu,kita gunakan kaedah yang diajar Nabi,insyaAllah,kita hepi anak murid pun hepi.tiada tension2 dalam kelas..relax sudaaah..

Saya pun ada katakan pada adik2 saya,saya tak suka marah,jerit2..jadi siapa ada masalah boleh terus jumpa saya..nak keluar sekolah ke,tak cukup duit ke..jumpa saja saya.dan saya harap sahabat2 pun boleh praktikkan kaedah Nabi ini..InsyaAllah,setiap yang diajar Nabi impaknya sangat besar..sama-sama kita amalkan..saya link kan blog yang sangat bagus..dan kita boleh amik ilmu darinya..


http://ustazahsitikhadijah.blogspot.com/p/tip-teknik-dalam-bentuk-grafik.html

No comments:

Post a Comment