Tuesday 17 March 2009

~AdRomarK~

::theater terbesar ditanah arab::(syria)


Bercerita mengenai teater tahukah kawan2 dari mana asalnya teater ni ye?sampaikan kini ia menjadi simbolik sesebuah negara tidak kiralah di malaysia dengan pementasan klasik Mahsurilah,kat negara barat dengan The Phantom Of The Opera lah..dan baaanyak lagi.Kalau nak tahu, teruskan membaca!! :)okeh macamni kisahnya bermula..apabila Bapa Teater ni iaitu Kurnie telah muncul membawa mazhab ini bersama rakannya Rasin yang masyhur pada qurun ke17..tyme ni lah baru masyhur pementasan theater ini.Mazhab dibawa ini adalah satu kesenian yang dinamakan Mazhab Adabiah@dalam bahasa melayunya keunikan peradaban..dorang ni berasal dari Francis atau dulu dikenali yunani..Oleh itu,Rasin telah membuat satu teater yang menjadikan dia masyhur pada kurun itu iaitu ADROMARK..teater ini mengisahkan tentang sorg prmpuan yang bernama Adromark disisi suaminya yang telahpun mati iaitu HACTOR..unsur yang diselitkan didalam teater ini adalah Klasiki..@bahasa melayunya klasik la..kebiasaanya setiap teater akan dibuat 5bab saje..tak tahulah sebab ape..kalau nak tahu juga,teater yang berunsur bukan jenaka akan dimainkan oleh orang ternama dikalangan raja sahaja..senang cakap orang atas la..manakala cerita pasal lawak2 ni@jenaka akan dilakonkan oleh masyarakat biasa..

Berdasarkan cerita salah seorang student di bumi Syam ni bahawa tempat ini adalah Teater yang terbesar ni antara banyak2 theater..waahh!!teater kat atas ni boleh didengari oleh semua orang dimana siapa yang bercakap dibawah pasti akan didengari dan sebaliknya..selain tu jugak,terdapat tempat persembahan binatang yang mana pada masa lampau singa adalah lambang kemegahan bagi mereka..semasa saya nak turun agak gayatla jugak sebab terlalu tinggi dan agak curam..bila saya dah jelajah tempat2 ni barulah begitu zouq perasaan saya dan dapat menghayati apa yang diajar Dr mengenai teater n drama ni..alhamdulillah,rupa-rupanya inilah hikmah yang Allah nak tunjukkan pada saya..terlalu banyak ilmu yang saya pelajari sepanjang perjalanan & penjelajahan je syria dan lebonan..

Diharap kawan2 bolehla ambil mana yang baik dari cerita saya ni..insyaAllah,ini yang mampu saya hulurkan sbgai pencinta adab,hehe..mana yang salah bolehla tegur2 ye..wassalam..

No comments:

Post a Comment